Forside
Om LER
Ledningsejere
Graveaktører
For myndigheder
Adgang til LER
Spørgsmål/svar
Graveinfo
Billedfrise

Spørgsmål og svar om den nye LER-lov

08.02.2018

 

Hvad er formålet med videreudviklingen af LER?

Det er formålet at videreudvikle LER, så det fremover bliver en digital platform for udveksling af standardiserede ledningsoplysninger. Dette betyder at ledningsejerne fremover skal sende standardiserede og digitaliserede oplysninger til LER, som samler og videresender en samlet pakke med ledningsoplysninger til graveaktørerne. Dette giver lettere mulighed for at automatisere de arbejdsgange der er i forbindelse med besvarelse af graveforespørgsler og lette sammenstillingen af ledningsoplysninger og forventeligt vil dette mindske antallet af graveskader. Endvidere er formålet med projektet at fremme samgravning og samføring, således at gener for trafikken og problemer med vedligeholdelsen af vores veje i forbindelse med gravearbejder mindskes.

Hvad giver den nye lov beføjelse til?

Den nye lov giver ministeren beføjelse til, at fastsætte regler om, bl.a. hvilke ledningsoplysninger der skal udleveres og i hvilket format. De nærmere regler vil blive fastsat i en bekendtgørelse, som udarbejdes i samarbejde med LERs følgegruppe i løbet af 2018 og forventes offentliggjort i starten af 2019.

Loven giver mulighed for at videreudvikle LER. Videreudviklingen består i, at bygge en funktion til at modtage digitaliserede og standardiserede ledningsoplysninger. Funktionen skal desuden sammenstille og vise ledningsoplysningerne på en enkel og let forståelig måde. Herudover giver loven mulighed for at bygge, et modul til koordinering af gravearbejder i daglig tale kaldet samgravning og en funktion til at gøre det lettere at finde ledig kapacitet i føringsrør til samføring af ledninger.

For at sammenstillingen af ledningsoplysninger kan lade sig gøre, kræves det, at alle ledningsoplysninger er digitale, vektoriserede og udleveres efter samme standard. Disse krav bliver oplyst når bekendtgørelsen offentliggøres forventelig primo 2019.

Ledningsejerne vil derfor få en indfasningsperiode på 3 ½ år fra systemet er sat i drift til at gøre deres ledningsoplysninger klar til at blive udleveret efter de nye krav.

Hvilke dele af lovændringen træder i kraft den 1. januar 2018?

De dele af lovændringen, som træder i kraft den 1. januar 2018, er ændringen af lovens formål, ændringen af gebyrreglerne i lovens § 11 og reglerne om, at ministeren kan bygge et modul til koordinering af gravearbejder. Ministeren får desuden beføjelser til at bygge en funktion til indmelding af fejlregistrerede ledningsoplysninger og en funktion til indmelding af graveskader.

Derudover betyder ændringen af loven, at ministeren får beføjelse til at videreudvikle LER-systemet, så det kan modtage og sammenstille ledningsoplysninger og herefter udstille dem til graveaktørerne.

Hvornår træder de nye krav til ledningsoplysningerne i kraft?

De nye krav til ledningsejerne træder i kraft 3 ½ år efter at det nye system er sat i drift. Det forventes, at systemet bliver sat i drift anden halvår 2019, og herefter vil ledningsejerne have en 3 ½-årig indfasningsperiode. I denne periode kan ledningsejerne svare både på den gamle måde, direkte til graveaktør, eller på den nye måde, hvor svar skal sendes tilbage til LER, efter de nye krav. LER sammenstiller de ledningsoplysninger, der sendes via LER, og stiller dem til rådighed for graveaktøren.

Hvorfor skal ledningsoplysningerne standardiseres?

Ledningsoplysningerne skal standardiseres for at LER fremover hurtigt og effektivt kan sammenstille ledningsoplysninger og gøre disse tilgængelige for graveaktører på en let overskuelige måde. Hvis ledningsoplysningerne ligger som et foto, fotokopi eller pdf, skal disse ledningsoplysninger digitaliseres (i vektorformat), så de lever op til kravene i den kommende bekendtgørelse. Se i øvrigt spørgsmål ” Er der forskellige krav til gamle og nye ledninger?”

Hvad vil det sige at sammenstille ledningsoplysninger?

Når man søger ledningsoplysninger i LER, får man svar fra i gennemsnit 7 ledningsejere. Hvis deres svar om ledningsoplysninger har samme format kan de let lægges sammen, dvs. ledningsoplysningerne bliver lagt oven på hinanden som lag og det er derfor muligt at se alle ledningerne samlet på samme kort.

Hvad betyder lovændringen for ledningsejer?

Når indfasningsperioden udløber (hvilket forventes at ske andet halvår af 2023), skal alle ledningsejere have digitaliseret og standardiseret deres ledningsoplysninger, enten selv eller med hjælp fra en tjenesteyder. Der er ikke noget krav om, at eksisterende ledninger skal genopmåles.

For at ledningsejer kan imødekomme de nye krav om svarfrister, forventes det, at ledningsejere etablerer et system til automatisk besvarelse af forespørgsler om ledningsoplysninger.

Er der forskellige krav til gamle og nye ledninger?

LER vil stille forskellige krav til "gamle" og "nye" ledninger. For gamle ledninger, vil det være sådan, at ledningsejere kun skal digitalisere de oplysninger, ledningsejer allerede har. Der er derved ikke krav om nyopmåling.
For nye ledninger, som lægges i jorden efter systemet er sat i drift, kræves det, at ledningsoplysningerne opfylder de nye krav i bekendtgørelsen, som forventes offentliggjort primo 2019.

Skal vi genopmåle alle vores ledninger?

Det er kun meningen, at ledningsejer skal digitalisere de ledningsoplysninger, som ledningsejer allerede har. Ledningsejer skal derfor ikke genopmåle eller genopgrave sit ledningsnet for at kunne udlevere ledningsoplysninger, der opfylder alle de nye krav.

Ledningsejer skal derimod udlevere ledningsoplysninger, der opfylder alle kravene fastsat i bekendtgørelsen, hvis ledningen graves ned i jorden, efter det nye system går i drift.

Hvis de gamle ledningsoplysninger ligger som pdf´er eller håndtegnede kort, skal disse digitaliseres og vektoriseres, så de fremover i LER kan sammenstilles med andre ledningsejeres oplysninger.

Det vil desuden fortsat være muligt at vælge at påvise en ledning, hvis placeringen er ukendt eller er af en bestemt fareklasse, eller hvis ledningsejer har behov for at være til stede, når der graves i nærheden af ledningen.

Se i øvrigt spørgsmål ” Er der forskellige krav til gamle og nye ledninger?”

Hvornår skal vi indberette vejafvanding og føringsrør?

Kravet til indberetning og udlevering af oplysninger om vejafvanding og føringsrør ved graveforespørgsler, træder først i kraft når systemet bliver sat i drift. Det forventes, at det vil være anden halvår 2019.

Skal jeg allerede nu svare inden for to timer?

Den nye § 8, stk. 1, der omhandler svarfrist, træder i kraft 3 ½ år efter at systemet går i drift, hvilket forventes at være anden halvår 2019. Herefter er en indfasningsperiode på 3 ½ år. Det forventes derfor, at lovens § 8 vil træde i kraft første halvår af 2023.

Indtil indfasningsperioden er slut, vil fristen for udlevering af ledningsoplysninger være som nu, på 5 arbejdsdage.

Hvornår skal jeg begynde at indsende ledningsoplysningerne digitalt til LER?

Når systemet til modtagelse af digitale ledningsoplysninger går i drift, forventelig anden halvdel af 2019 er det muligt at sende ledningsoplysningerne digitalt til LER. Herefter vil der være en frivillighedsperiode på 3 ½ år, hvor vi forventer, at ledningsejerne begynder at tilslutte sig den nye løsning.

Først når indfasningsperioden på de 3 ½ år udløber, skal alle ledningsejere svare via LER. Ledningsejere kan i indfasningsperioden fortsætte med at sende ledningsoplysninger direkte til graveaktør, indtil de er klar til at sende ledningsoplysningerne digitalt gennem LER. I hele indfasningsperioden er svarfristen på 5 arbejdsdage, som i det nuværende system.

Hvad betyder det nye system for graveaktør?

Graveaktør får lettere ved at få et overblik over alle ledningsoplysninger på een gang og skal ikke bruge tid på at sammenstille ledningsoplysningerne. Sammenstillingen af ledningsoplysninger udføres fremover af LER.

De sammenstillede ledningsoplysninger vises direkte i LER gennem en kortviser, som LER stiller til rådighed og ledningsoplysningerne kan desuden indlæses direkte i graveaktørens egne programmer til behandling og planlægning af gravearbejde.

Graveaktøren skal ikke i første omgang gøre noget, men når det nye system går i drift, skal de være forberedte på at kunne tilgå ledningsoplysningerne digitalt, for at få det bedste udbytte af løsningen.


Bliver LER et ledningsregister?

Nej, det nye system er en videreudvikling af det eksisterende LER. Ledningsejerne skal registrere et interesseområde på vanlig vis, og graveaktøren skal fortsat anmode om ledningsoplysninger fra ledningsejerne via LER.

Når det nye system er i drift, vil ledningsejerne stadig være ansvarlige for, at alle ledningsoplysningerne er ajourførte og følger krav for standarder. I stedet for at sende svaret direkte til graveaktøren, skal ledningsejeren sende svaret til LER. LER sammenstiller og gør ledningsoplysningerne tilgængelige som en samlet pakke for graveaktøren.

LER vil således ikke opbevare ledningsoplysningerne, men blot sammenstille og gøre disse tilgængelige.

Hvad indeholder den nye standard?

På nuværende tidspunkt er kravene i indholdet i den nye standard ikke fastlagt, men det forventes blandt andet, at der skal oplyses om placeringen af visse komponenter, som f.eks. stophaner og målerskabe, nøjagtighedsklasse, fareklasse og evt. dybde. Der vil være forskelllige krav til nye og eksisterende ledninger.

LER´s følgegruppe inddrages i udarbejdelsen af kravene til disse oplysninger. De endelige krav til standardiserede ledningsoplysninger vil blive fastsat i en bekendtgørelse, som forventes offentliggjort primo 2019.


Hvilke nye krav skal vi følge, og hvornår kender vi kravene?

De nye krav til indhold og format ved udlevering af ledningsoplysninger er endnu ikke udarbejdet, men udarbejdes med inddragelse af LER´s følgegruppe i løbet af 2018.

Kravene vil blive fastsat i en kommende bekendtgørelse, som forventes offentliggjort i starten af 2019.

Medlemmer af følgegruppen kan ses her: https://ler.dk/foelgegruppe_initiativ_63

Hvornår kommer der et samgravningsmodul?

Et nyt modul til koordinering af gravearbejder forventes at blive sat i drift i løbet af sommeren 2018. Når modulet går i drift, vil det blive muligt at annoncere efter mulige samgravningsparter flere måneder eller år forud for gravearbejde.

Det bliver også muligt at få besked via en notifikation, hvis andre søger efter samgravningsparter i et område, man er interesseret i.

Skal jeg som borger gøre noget for at kunne læse de nye ledningsoplysninger?

De sammenstillede ledningsoplysninger kan vises direkte i LER gennem en kortviser, som LER stiller til rådighed og kan desuden indlæses direkte i graveaktørens egne programmer til behandling og planlægning af gravearbejde.

Det bliver derfor ikke nødvendigt at købe særskilte programmer for at se ledningsoplysningerne. Alle ledningsoplysningerne vil også kunne downloades som en datapakke, så de kan læses ind i andre programmer, hvis det ønskes.