Efter juni 2023 skal alle ledningsejere have opstillet automatisk besvarelse, så det er godt at komme i gang allerede nu. Fordelen ved en automatisk webservice er, at graveforespørgsler automatisk kan blive modtaget, behandlet og besvaret inden for få timer.
Sådan fungerer det
LER-systemet logger de graveforespørgsler, som er relevante for den enkelte ledningsejer. Dernæst bliver oplysningerne udstillet via en LER-webservice, så de kan hentes digitalt og overføres til det system, hvor du har dine egne ledningsoplysninger registreret. Det vil sige, at du i forvejen skal have et digitalt ledningsregister. Afhængigt af om du benytter LER1 eller LER2, så skal dette register kunne hente graveforespørgslerne fra LERs webservice, lave en kvittering, når graveforespørgslen er sendt til graveaktøren, hvis det er sat op til LER1-løsningen eller sende de digitale ledningsoplysninger tilbage til LER2-løsningen, hvis I allerede er klar til at overgå til LER2-løsningen.
Udvikling af webservice
Der findes en lang række private virksomheder, som både tilbyder at digitalisere ledningsoplysnigner efter kravene til LER2.o, lave et lokalt digitalt ledningsregister for jeres ledningsoplysninger og sikre en god kobling til LERs webservice. Der stilles dokumentation og testmiljø til rådighed for LERs webservice.
Liste over webservice udbydere
nedenstående firmaer tilbyder, mod betaling, at bistå med hjælp til digitalisering af ledningsoplysnigner, besvarelse af graveanmodninger både via LER1 og LER2. Flere af virksomhederne tilbyder desuden hjælp til at oprette graveforespørgsler og viderebehandle ledningspakkerne fra LER.
Bemærk venligst!
Alle interesserede firmaer kan blive optaget på listen, og optagelsen er ikke udtryk for en certificering fra LER.
Listen er opstillet efter postnummer.