Pr. 1. juli 2023 skal alle ledningsejere have opstillet automatisk besvarelse af deres ledningsoplysninger. Fordelen ved en automatisk webservice er, at graveforespørgsler automatisk kan blive modtaget, behandlet og besvaret inden for få timer.
Sådan fungerer LER 2.0
LER-systemet logger de graveforespørgsler, som er relevante for den enkelte ledningsejer. Dernæst bliver oplysningerne udstillet via en LER-webservice, så de kan hentes digitalt og overføres til det system, hvor du har dine egne ledningsoplysninger registreret. Det vil sige, at du i forvejen skal have et digitalt ledningsregister over dine egne ledninger. Dit eget ledningsregister skal kunne hente graveforespørgsler via LER's webservices og sende de digitale ledningsoplysninger tilbage til LER.
Udvikling af webservice
Der findes en lang række private virksomheder, som både tilbyder at digitalisere ledningsoplysninger efter kravene til LER 2.0, lave et lokalt digitalt ledningsregister for jeres ledningsoplysninger og sikre en god kobling til LERs webservice. Der stilles dokumentation og testmiljø til rådighed for LERs webservice.
Liste over webservice udbydere
Nedenstående firmaer tilbyder, mod betaling, at bistå med hjælp til digitalisering af ledningsoplysninger og besvarelse af graveanmodninger. Flere af virksomhederne tilbyder desuden hjælp til at oprette graveforespørgsler og viderebehandle ledningspakkerne fra LER.
Bemærk venligst!
Alle interesserede firmaer kan blive optaget på listen, og optagelsen er ikke udtryk for en certificering fra LER.
Listen er opstillet efter postnummer.